עצות לעבודת צוות במטלת הביצוע

מטלת הביצוע מתבצעת בקבוצות, ולכן תתנסו במהלכה בעבודת צוות. סביר להניח שאתם מכירים את חברי הצוות מהכיתה מזה זמן ארוך, אולם לא בהכרח עבדתם איתם בצוות עד כה.

חשוב לזכור שעבודת הצוות משפיעה על איכות העבודה הסופית, ורוב הציון נקבע במשותף לכל חברי הקבוצה. מכאן שהציון של כל חבר בקבוצה מושפע גם מהתפקוד של חבריו ומהעבודה המשותפת. עבודה כזו מזמנת לכם התנסות חדשה ומרחיבת אופקים, אולם עלולה גם להעלות קשיים ומתחים.

לפניכם מספר עצות לעבודת צוות מוצלחת במסגרת המטלה:

  1. שיתוף פעולה כבר מיריית הפתיחה – כבר בשלב בחירת הנושא לעבודה חשוב שהנושא יהיה מוסכם על כל חברי הקבוצה ושכל אחד מן החברים יגלה בה עניין ונגיעה אישית. הדבר ייצור מוטיבציה שתחזיק לאורך זמן.
  1. הצבת מטרות ויעדים משותפים – חשוב לשוחח בקבוצה על האופן בו כל אחד מחברי הקבוצה רואה את העבודה ואת דרך הביצוע, על מנת לבצע תיאום ציפיות ולהציב יעדים משותפים. חשבו למשל: היכן תתבצע מרבית העבודה? כמה שעות בשבוע מצופה מכל אחד מהחברים להקדיש לה? מה הציון אליו שואפים? וכו'
  1. לכל אחד חוזקות משלו – לכל אחד ואחת בקבוצה כוחות יחודיים, כישורים מיוחדים ואפשרות לתרום ולשפר את התוצר ולהוסיף את הגוון האישי שלו. בצעו מיפוי בקבוצה של החוזקות שיש לכל אחד מן החברים, וחשבו כיצד כל אחד יוכל לתרום את חלקו באופן אופטימלי.
  1. חלוקת עבודה – עבודה קבוצתית אין משמעותה שכולם צריכים לעשות הכל באותו הזמן. מומלץ ורצוי לחלק את המשימות השונות בין חברי הקבוצה, כך שכל אחד או כל זוג בקבוצה יהיו אחראים על אחד החלקים – בהתאם ליכולות ולכישורים של כל אחד מן החברים. במקביל חשוב לוודא שכל החברים מכירים את העבודה של החברים האחרים על מנת שהחלקים בעבודה יהיו קשורים זה לזה.
  1. התייעצות בצמתי קבלת החלטות – לפני שמקבלים החלטות חשובות במטלת הביצוע חשוב לשוחח באופן קבוצתי, לשקול את השיקולים ולבחור יחד. באופן זה כל חברי הקבוצה יהיו מעורבים בהחלטות ויוכלו לתרום את חלקם. למשל חשוב להחליט יחד מהו כלי המחקר המתאים, אילו פתרונות ניתן להציע ומהו התוצר האזרחי הנבחר.
  1. פתרון קונפליקטים בדרכי שלום – עבודת צוות יוצרת לעתים חילוקי דיעות, וזהו מצב טבעי ואף בריא. חשוב לזכור כל העת את המטרות המשותפות שהצבתם ולפתור את חילוקי הדיעות באופן ידידותי ובהסכמה, כך שניתן יהיה להמשיך ולעבוד יחד. במקרים בהם לא ניתן לפתור את הקונפליקט, ניתן לבקש עצה מתלמידים מקבוצה אחרת או לשוחח עם המורה על מנת להחליט כיצד להתקדם.
  1. שיתוף במידע – כדאי לעדכן את כל חברי הקבוצה במצב העבודה ובהתקדמות של כל אחד, במיוחד לאחר סיום כתיבה של פרק או פגישת הנחיה עם המורה. ניתן לעשות זאת בקבוצת ווטסאפ או ברשת חברתית, וכן מומלץ לנהל את מסמכי עבודה במרחב דיגיטלי מקוון ומשותף, על מנת שיהיו נגישים וזמינים לכל חברי הקבוצה, מכל מקום ובכל זמן.

ועוד משהו:

  • לעתים כדאי למנות ראש קבוצה שיוביל את התהליך הקבוצתי, או איש קשר בין הקבוצה לבין המורה. אם לדעתכם הדבר יסייע לכם, כדאי לבחור את אחד החברים לתפקיד כבר בתחילת העבודה.
  • במקרים קיצוניים כאשר אחד מחברי הקבוצה אינו פעיל ולא הצלחתם לגייס אותו לטובת העבודה, כדאי לערב את המורה בשלב מוקדם על מנת שיסייע בהתמודדות עם המצב ובשיפור העבודה.